Mässtider

Under denna flik finns:  


*  Ordinarie mässtider: S:t Paulus av Korset katolska församling i Angered

*  Ordinarie mässtider: S:ta Maria Elisabeth Hesselblads kapellförsamling i Alingsås 

Ordinarie mässtider: Kristi förklarings kapell, Franciskusgården i Jonsered

*  Församlingshögtider

*  Kapucinordens främsta helgon

Bikt

*  Avlat 

 


Veckans läsningar finns att läsa på stiftets hemsida.


 


Ordinarie mässtider
S:t Paulus av Korset katolska församling i Angered


Söndagar 

09.00  Mässa.

10.30  Högmässa.

13.00  Mässa på spanska (andra och fjärde söndagen i månaden).

18.00  Mässa på polska.


Tisdagar 

18.00  Rosenkrans.

18.30  Mässa.


Onsdagar 

08.00  Mässa. 


Torsdagar 

18.00  Rosenkrans.

18.30  Mässa.

Efter kvällsmässan sakramental tillbedjan, tillfälle till bikt. Den Gudomliga Barmhärtighetens andakt med Barmhärtighetens rosenkrans.
Första torsdagen i månaden ber vi för prästerna och för kallelser till prästämbetet och ordenslivet. 


Fredagar 

18.00  Rosenkrans.

18.30  Mässa.

Första fredagen i månaden: Sakramental tillbedjan efter kvällsmässan, tillfälle till bikt. 


Lördagar 

16.00  Mässa på vietnamesiska (tredje lördagen i månaden).

18.00  Rosenkrans.

18.30  Söndagsvigiliemässa.


Tillfälle till bikt
Före mässorna, samt under tillbedjan på torsdagar och första fredagen i månaden. 
Man kan dessutom alltid kontakta någon av prästerna och komma överens om en tid för bikt.


Sakramental tillbedjan: 
Torsdagar efter kvällsmässan – då man också ber Barmhärtighetens rosenkrans – samt första fredagen i månaden efter kvällsmässan. 
Första torsdagen i månaden ber vi för prästerna och för kallelser till prästämbetet och ordenslivet.


Rosenkransbön
Rosenkransen bes gemensamt lördagar kl. 18.00, samt en halvtimme före vardagskvällsmässan.


 

 


Ordinarie mässtider
S:ta Maria Elisabeth Hesselblads kapellförsamling i Alingsås 


Söndagar 

12.10  Rosenkrans.

13.00  Högmässa. 


Måndagar

17.00  Rosenkrans. Alla mysterierna bes: De glädjerika, De smärtorika, De ärorika, Ljusets mysterier.


Onsdagar 

17.15  Rosenkrans.

18.00  Mässa.


Torsdagar

18.00  Barmhärtighetens Rosenkrans  med förbön för präster (första torsdagen i månaden). 


Lördagar

18.00  Ekumenisk vesper och helgmålsbön (första lördagen i månaden). 



Läs mer
 om S:ta Maria Elisabeth Hesselblads kapellförsamling i Alingsås. 


 

 


Ordinarie mässtider
Kristi Förklarings kapell, Franciskusgården i Jonsered


Se hemsidan:  https://www.paxetbonum.se/


 

Församlingshögtider

2 februari: Kyndelsmässodagen, kyrkans invigningsdag. Läs mer om S:t Paulus av Korsets kyrka
4 juni: S:ta Maria Elisabeth Hesselblad, minnesdag (Alingsås kapellförsamlings skyddspatron). Läs mer om S:ta Maria Elisabeth Hesselblad.
4 oktober: S:t Franciskus. Läs mer om S:t Franciskus.
19 oktober: S:t Paulus av Korset, församlingens skyddspatron. Läs mer om S:t Paulus av Korset. 


 

Kapucinordens främsta helgon

S:t Pio av Pietrelcina, minnesdag 23 september. Läs mer om S:t Pio av Pietrelcina.
Salige Honoratus Kozminski, minnesdag 13 oktober. Läs mer om Salige Honoratus Kozminski. 

 


 

Bildresultat för go to confession


Bikt

Varje katolik har en plikt och samtidigt privilegium att bikta sig och ta emot kommunionen minst en gång om året, i samband med kristendomens största högtid, påsken. Att bikta och att göra bot är att ta emot Guds förlåtelse och kraft, det är att låta Kristi seger ta konkret form i vårt eget liv. I lojalitet med församlingen, vår omgivning, våra medmänniskor, tar vi på oss vårt ansvar och nämner vår egen skuld vid namn, samtidigt som vi bekänner vår vilja till omvändelse, till ett bättre liv i Jesu Kristi kraft.

Att bikta regelbundet är att ständigt på nytt och mer medvetet gå in i gemenskapen med Gud och människorna. Ty ingen av oss lever bara för sig själv. Men synden är att välja bara sig själv. Synd är frivillig handling. Vi är fria att välja vår egen tillfredsställelse och att blunda för andras behov och vår egen djupaste kallelse till fullkomlighet. Bot är att kämpa mot denna svaghet, med Kristi kors som vapen.

Också bikten är en frivillig handling. Att bikta kan tyckas vara något förödmjukande, men i själva verket är bikten ett uttryck för vår mänskliga värdighet. För när vi biktar tar vi ansvar för våra misstag och får upprättelse. När vi får formulera både vår synd och vårt avståndstagande från synden och vår vilja att hålla fast vid Herren, då mognar vi som människor och som kristna. Därför bör vi ofta och gärna ta emot denna Herrens stora påskgåva till oss, förlåtelsens gåva till ny kraft i kampen mot det onda i den värld som var och en av oss är en del av.

Bikten vill fostra oss till att bli Jesu sanna lärjungar, att inte kapitulera för vår egen ofullkomlighet utan att sträva efter att älska varandra såsom han har älskat oss, utan förbehåll. Bikten, alltså botens sakrament, botar oss från vår synd men är också en botövning. Att bikta är obehagligt. Men att bli förlåten, avlöst, avbördad, det är glädje.

Låt oss inte tyngas av insikten om vår otillräcklighet. Otillräcklighet är inte synd utan snarare tecken på våra möjligheter, en öppenhet för Guds nåd som förmår allt. Herren kallar oss till fullkomlighet, det är därför vi känner oss så ofärdiga. Men ingen blir färdig på en dag.

Det finns ingen andlig tillväxt utan en regelbunden bikt. För att en bikt skall vara giltig och väl genomförd så att den bär god frukt, måste den uppfylla fem villkor:

1.      Samvetsrannsakan, som innebär att man tänker igenom sitt liv och i trons ljus bedömer vad som var bra och inte bra.
2.      Bekännelse inför en präst.
3.      Ånger över synderna.
4.      Vilja att bättra sig.
5.      Gottgörelse för synderna.

Efter en väl genomförd bikt får man av prästen syndaavlösning och en bot. Meningen med varje bikt är att vi skall omvända oss och börja om på nytt.

Tillfälle till bikt i vår församling: Före mässorna, samt under tillbedjan på torsdagar och första fredagen i månaden. Man kan dessutom alltid kontakta någon av prästerna och komma överens om en tid för bikt.  

 


 

Avlat

Vi vet alla av erfarenhet att man inte kan återställa ett brutet förtroende bara genom att säga ”förlåt”. Visserligen blir man kanske förlåten, men den kärlekslösa handlingens konsekvenser kvarstår. Förhållandet är stört. På samma sätt är det i det andliga livet: om vi uppriktigt ångrar det onda vi gjort kan vi vara säkra på att bli förlåtna av Gud, som skänker sin barmhärtighet utan att mäta och väga, men våra felsteg medför alltid konsekvenser för oss själva och den familj vi tillhör, d.v.s. Kyrkan. Avlat är inte detsamma som syndernas förlåtelse. Avlaten innebär att vår andliga familj, Kyrkan, under hänvisning till Kristus och helgonen, träder i vårt ställe och tar på sig de konsekvenser som våra förlåtna felsteg för med sig. Kristus och våra medmänniskor bär oss. Denna familjegemenskap fungerar visserligen oupphörligt och omätbart hela tiden som vi inte medvetet brutit med vår andliga familj. Men vi människor behöver något konkret att ta fasta på för att riktigt fatta den andliga verkligheten. Därför rekommenderar Kyrkan att vi gör något påtagligt för att visa vår uppriktiga vilja att ta ansvar för våra handlingar. Kyrkan försäkrar då att vi befrias från följderna av de synder som redan blivit förlåtna.

Avlaten är inte något surrogat för hjärtats omvändelse utan en konkret påminnelse om att vi som kristna lever i de heligas gemenskap och inte ensamma inför Gud. Denna gemenskap omfattar också de avlidna. ”Lider en kroppsdel, så lider också alla andra. Blir en del hedrad, så gläder sig också alla de andra. Ni utgör Kristi kropp och är var för sig delar av den” (1 Kor 12:26-27).

Ur Oremus

 

Avlaten i dag

Den katolik som har ångrat sina synder och fått förlåtelse för dem i biktens sakrament kan genom kyrkans förmedling få avlat, det vill säga efterskänkande av syndens konsekvenser i denna världen och den kommande. Förutsättningen är att man gör någonting som visar ens uppriktighet. Avlaten kan vara antingen partiell (”ofullständig”) eller ”fullständig” (plenaravlat, vilken förutsätter bikt, kommunion och bön för påvens intentioner, samt den uppriktiga viljan att undvika också den minsta synd).

Partiell avlat får:

  • den som i sitt dagliga arbete eller i livets vedermödor ödmjukt lyfter sin själ till Gud med en kort muntlig eller ordlös bön
  • den som, inspirerad av sin kristna tro, ger något av sig själv, sitt arbete, sin tid eller sina tillgångar för att hjälpa medmänniskor i nöd
  • den som i botens anda frivilligt avstår från något som är tillåtet och angenämt
  • den som i det dagliga livet avlägger ett frivilligt och frimodigt vittnesbörd om tron

Fullständig avlat får (efter bikt, kommunion, bön för påvens intentioner och med den uppriktiga viljan att undvika all synd):

  • den som besöker det allraheligaste Sakramentet och tillbringar minst en halvtimme i tillbedjan
  • den som uppmärksamt och aktivt deltar i en sakramentsprocession
  • den som under minst en halvtimme läser eller lyssnar till den heliga Skrift med vördnad för Guds ord (lectio divina)
  • den som deltar i en reträtt som varar tre hela dagar
  • den som deltar i korsvägsandakten i kyrkan
  • den som på Långfredagen uppmärksamt deltar i liturgin och korshyllningen
  • den som under påsknattens gudstjänst förnyar sina doplöften
  • den som uppmärksamt och tillsammans med andra ber fem dekader av rosenkransen i kyrkan, familjen, ordensgemenskapen eller vid en annan samling
  • den som under veckan 1-8 november besöker kyrkogården varje dag och ber för de avlidna
  • den som på Alla själars dag besöker kyrkan och ber Fader vår och Trosbekännelsen för de avlidna

Dessa bestämmelser är hämtade ur Enchiridium indulgentiarum, fjärde upplagan 16 juli 1999, där den fullständiga förteckningen finns. 

 


Bildresultat för jezu ufam tobie

Alla som kommer in i vår kyrka anförtror sig åt den Barmhärtige Jesus.


S:t Paulus av Korset katolska församling i Angered
Bankgiro: 448-5058
Swish: 123 454 36 25